بازارخودرو

تست و بررسی بلندمدت اشکودا اِلرُک ۸۵: قسمت اول، آشنایی

کارشناس تست خودروی ما، روتخر، این ماه اشکودا اِلرُک ۸۵ رو تست می‌کنه. ماشینی که تو هلند رو هوا می‌زننش. این هفته، نوبت آشناییه.

این ماه دو تا ماشین برای تست دم در پارکه: لانچیا اپسیلون و اشکودا اِلرُک ۸۵. چرا دوتا؟ چون سیل ماشین‌های جدید اینقدر زیاد شده که دیگه ماهی یه دونه تست کردن جواب نمیده. از اِلرُک هم واقعاً نمی‌شد گذشت. این دقیقاً از همون ماشین‌هاییه که تو هلند حسابی می‌گیره. تازه، تو ماه مِی پرفروش‌ترین ماشین کشورمون بود. بیشتر از هزار تا پلاک فقط تو یه ماه.

چرا؟ چون دقیقاً می‌زنه به هدف، یعنی همون بخش دوست‌داشتنی وسط بازار. این مدلی که دست ماست، با باتری بزرگ ۷۷ کیلووات ساعتی، قیمتش یه چیزی کمتر از ۴۳,۰۰۰ یوروئه. در ازاش، ۴۷۰ لیتر فضای صندوق عقب و جای کافی تو صندلی‌های عقب گیرت میاد. با سه هزار یورو کمتر از برادر بزرگترش یعنی اِنیاک (Enyaq)، ماشینی رو می‌خری که برای اکثر مردم بیشتر از کافی هم هست. و اگه به باتری کوچیک‌تر ۶۰ کیلووات ساعتی راضی باشی، با کمتر از ۳۵,۰۰۰ یورو می‌تونی سوارش بشی و بری.

آپشن‌ها، مثل برداشتن پاستیل از مغازه

اما حواست باشه: بردن قیمت بالا، از آب خوردن هم ساده‌تره. قلاب بکسل؟ ۱,۰۰۰ یورو. پمپ حرارتی؟ ۱,۱۰۰ یورو. پکیج زمستانی با گرمکن صندلی، تهویه سه‌منطقه‌ای و گرمکن شیشه جلو؟ اونم یه ۱,۰۰۰ یوروی دیگه. ماشینی که ما سواریم؟ قیمتش رسیده به… خودت رو آماده کن… ۵۱,۰۰۰ یورو. تازه از اینم می‌تونه عجیب‌تر بشه: اگه دیگه حسابی ولخرجی کنی، راحت می‌رسی به ۵۸,۰۰۰ یورو، اونم بدون اینکه نسخه قوی‌تر RS رو گرفته باشی.

و اینا آپشن‌های نامردی هم هستن، ها! گرمکن صندلی واقعاً چیز خیلی خوبیه. یه پمپ حرارتی می‌تونه تو مسیر سفر زمستونی، تو رو از یه بار ایستادن برای شارژ نجات بده. حافظه صندلی برقی هم اگه ماشین رو با کس دیگه‌ای شریک باشی، یه آپشن لاکچری به حساب میاد. خلاصه: سخته که بخوای ماشین رو به صورت «لخت» و بدون آپشن تست کنی، در حالی که اتفاقاً همون جالب می‌شد. یه اِلرُک ۴۵,۰۰۰ یورویی بدون زرق و برق زیاد، چقدر خوبه؟

همه چیز آپشناله

یه چیز قطعیه: ماشین خوش‌قیافه‌ایه. دماغه ماشین همون دماغه اِنیاک جدیده، فقط با یه پشت کوتاه‌تر. حتی نسخه‌ای که یکی مونده به ارزون‌ترینه هم رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی داره و چراغ‌های LED هم روش استاندارده. اون داخل خوشگل با کمربندهای نارنجی-قرمزی که ما الان توش نشستیم؟ متاسفانه اونم استاندارد نیست.

تو هفته‌های آینده سعی می‌کنم از همه این آپشن‌های اضافی چشم‌پوشی کنم و ماشین رو بر اساس چیزهایی که واقعاً مهمه قضاوت کنم: حس رانندگی، راحتی، سیستم انتقال قدرت، سرعت شارژ و – البته – اون راهکارهای هوشمندانه مخصوص اشکودا.

 

لينک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *