تاریخ انتشار : جمعه 5 نوامبر 2021 - 21:02
کد خبر : 74881

معرفی افراد و دستگاه‌های نمونه‌ از منظر استفاده بهینه از منابع آبی گلستان

معرفی افراد و دستگاه‌های نمونه‌ از منظر استفاده بهینه از منابع آبی گلستان

ایسنا/گلستان آیین تجلیل از افراد و سازمان‌هایی که در استحصال و جمع‌آوری و استفاده از آب باران تلاش وافر داشتند، با حضور معاون استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان برگزار شد. ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در این آیین گفت: تنها ۳ درصد آب

معرفی افراد و دستگاه‌های نمونه‌ از منظر استفاده بهینه از منابع آبی گلستان

ایسنا/گلستان آیین تجلیل از افراد و سازمان‌هایی که در استحصال و جمع‌آوری و استفاده از آب باران تلاش وافر داشتند، با حضور معاون استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان برگزار شد.

ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در این آیین گفت: تنها ۳ درصد آب موجود در کره زمین شیرین است که از این میزان نیز سه‌چهارم آن یخ‌های قطبی است. محققان معتقدند که تا ۲۵ سال آینده، نیمی از جمعیت جهان با کمبود آب شیرین روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه یک‌سوم جمعیت جهان به آب شیرین دسترسی ندارند، افزود: در نواحی روستایی تنها ۲۹ درصد دسترسی به آب شیرین دارند. سه‌چهارم بیماری‌هایی که انسان دچار آن می‌شود، به‌واسطه فقدان آب آشامیدنی سالم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان بیان کرد: تصرف‌های انسانی در محیط زیست و موضوعات دیگر دست‌به‌دست هم داده تا کشور به خشکسالی نزدیک شود.

کریمی بیان کرد: میزان هدر رفت آب در ایران ۲۸ تا ۳۰ درصد است اما میانگین جهانی این میزان، ۹ تا ۱۲ درصد است. این مسئله نشان می‌دهد که هدر رفت آب در ایران بسیار سنگین است.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و خصوصاً کشت شالی، گفت: موضوع کشاورزی نیز اهمیت زیادی دارد و باید با هم‌افزایی، راهکاری پیدا کرد که هم آب با بحران مواجه نشود و هم بتوانیم کشاورزی داشته باشیم.

برخی اراضی کشاورزی خشک شده است

سیدمحسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این آیین گفت: میزان آب قابل استحصال در استان حداکثر ۲.۵ میلیارد مترمکعب است و با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و افزایش پیدا نکردن میزان آب قابل استحصال، صرفه‌جویی یک ضرورت است.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه سال آبی جاری، میزان بارندگی در استان نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش و دما ۰.۶ سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. آورد رودخانه‌ها نیز در این مدت بین ۴۹ تا ۸۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه میزان ذخیره آبخوان‌های استان ۲۴۱ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: با وجود همه تذکرات و اطلاعیه‌هایی که داده شد، شاهد خشک شدن محصول در برخی اراضی کشاورزی هستیم و میزان آن نیز در حال افزایش است.

حسینی گفت: استان گلستان در ۴۵ سال اخیر، ۱۵ سال آن را با خشکسالی پشت سر گذاشته است.

وی بیان کرد: اگر صرفه‌جویی را خصوصاً امسال که تازه در اول فصل تابستان قرار داریم و با این حجم از مشکل روبه‌رو شده‌ایم، در دستور کار قرار ندهیم، قطعاً دچار مشکلات جدی می‌شویم. صرفه‌جویی در تار و پود استان گلستان تنیده شده و همه باید به آن توجه داشته باشند.

جمع آوری ۱۰۰ هزار مترمکعب آب نامتعارف

علی نجفی نژاد، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این آیین گفت: در این دانشگاه استفاده از آب‌ها نامتعارف را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا به هیچ عنوان از آب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: کل پساب خوابگاه دانشجویان تسویه و از آن در قالب آبیاری قطره‌ای، برای آبیاری فضای سبز دانشگاه استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: جمع‌آوری آب باران، ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده از گونه‌هایی در فضای سبز که آب کمتری مصرف می‌کنند، از دیگر روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در این دانشگاه بوده است.

نجفی نژاد بیان کرد: با این روش‌ها حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب جمع‌آوری و در مصارف غیربهداشتی مورداستفاده قرار می‌دهیم.

وی گفت: این روش‌ها برای همه سازمان‌ها و شهرها و روستاها قابل انجام است و یکی از مؤثرترین و مناسب‌ترین راه‌ها برای سازگاری با کمبود آب به شمار می‌رود.

مدیریت منابع آب تنها با مشارکت مردم محقق می‌شود

در ادامه علی نصیبی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان نیز با تأکید بر اینکه مدیریت منابع و مصارف آب، تنها با مشارکت مردم محقق می‌شود، گفت: بهتر است این مشارکت در روستاها از طریق شوراها و دهیاران دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند، افزود: ۸۷۱ هزار نفر از مردم گلستان در روستاها زندگی می‌کنند و از نظر جمعیت روستایی، در رتبه دوم کشور قرار داریم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان بیان کرد: در انتخابات ۲۸ تیرماه، ۳۲۱۴ نفر از اعضای جدید شوراهای روستایی استان توسط مردم انتخاب شدند.

نصیبی با اشاره به اینکه در استان ۹۲۲ دهیاری داریم، گفت: امروز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای برای آگاهی بخشی روستاییان نسبت مسائل مربوط به مصرف بهینه آب از طریق دهیاری‌ها و شوراها منعقد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این آیین از مدیران ادارات کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و آقایان احمد اکرامی، احمد بوجاری تقدیر به عمل آمد. همچنین در شهرستان ها نیز به‌ واسطه استفاده بهینه از منابع آبی آقایان هادی جرجانی رستاقی از گرگان، جلیل کر از گمیشان، خاخا بای از آق‌قلا، یحیی حاج حسینی از علی‌آبادکتول، عبدالناصر قورچای از آزادشهر، رمضانعلی رجبلو از رامیان، رحمان بردی آرتق‌زاده از کلاله، محمد شایگان از مراوه‌تپه، فرید عابدی از گنبد، خلیل فرشباف از مینودشت، علیرضا وزیری از گالیکش، رسول مفیدیان از کردکوی، میکائیل قرنجیک از بندرترکمن و قربانعلی عارفی از بندرگز معرفی شدند که از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیم و کابل پرتو

8magazine

تزریق سرم در منزل شبانه روزی

عوارض زانوبند زاپیامکس

نگین 100

مشاور کنکور

دانلود کتاب انگلیسی

آموزش فتوشاپ در تبریز

نگین فارسی

بانی چاپ

کاشت مو

کفشور استخر

تشک موناکو

آموزش کارشناسی رنگ

قیمت موتور برق

ساخت سردخانه صنعتی

اجاره خودرو

گارانتی ماهان شبکه ایرانیان

کامپیوتر رندرینگ

سیستم رندرینگ

قیمت کامپیوتر رندرینگ

خرید کامپیوتر رندرینگ

قیمت سیستم رندرینگ

خرید سیستم رندرینگ

قیمت کامپیوتر طراحی

خرید کامپیوتر طراحی

قیمت سیستم طراحی

خرید سیستم طراحی

درج آگهی رایگان

نمایشگرهای لمسی

خرید نهال فندق قم

قیمت کاستیک سودا

عکاسی تولد

بازرگانی و تامین تجهیزات صنعتی

شامپو بدون سولفات مو سریتا

اخبار سلامت

داکت

سامانه قیمت یاب خریدینو

خرید کوسن

قیمت سیستم اداری

اعلام حریق زیتکس

کنتاکتور اشنایدر

قیمت سیستم رندرینگ

قیمت سیستم طراحی

خرید سیستم رندرینگ

خرید سیستم طراحی

کاشت مو در تهران

 

ظروف یکبارمصرف گیاهی

سایت پشتیسار

انواع جعبه هارد باکس

 

 

کابل آلومینیوم

دانلود نمونه سوال

خرید زنجیر صنعتی

ربات لوگو ساز رایگان

 

خريد ورودي گوگل ارزان

تعمیر جک پارکینگ در تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود زيرنويس هاي جديد

 

 

آموزش زبان آلمانی

 

 

 

 

 

 

 

قیمت کامپیوتر رندرینگ

قیمت کامپیوتر رندرینگ

 

 

خرید نرم افزار حسابداری

تور کیش

رپورتاژ آگهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محدوده خبر

کلیک نیوز

تالک نیوز

پویشگر خبر

تارگت نیوز

نیوز آیس

نمانیان

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح