تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اکتبر 2021 - 15:26
کد خبر : 38900

مردم حاشیه‌ی سد سیمره ؛ همچنان منتظر تحقق وعده‌های وزارت نیرو

مردم حاشیه‌ی سد سیمره ؛ همچنان منتظر تحقق وعده‌های وزارت نیرو

 از زمان جانمایی، احداث و بهره‌برداری از سد سیمره نزدیک به دو دهه می‌گذرد و مردم حاشیه این سد که در سیل نوروز ۹۸ خانه‌هایشان زیر آب رفت و باغاتشان طعمه‌ی سیل همچنان بلاتکلیف و منتظر عملی شدن وعده‌های وزارت نیرو هستند. مردم این مناطق باتوجه به اینکه در حادثه سیلاب ۱۳۹۸ اراضی زراعی، املاک

مردم حاشیه‌ی سد سیمره ؛ همچنان منتظر تحقق وعده‌های وزارت نیرو

 از زمان جانمایی، احداث و بهره‌برداری از سد سیمره نزدیک به دو دهه می‌گذرد و مردم حاشیه این سد که در سیل نوروز ۹۸ خانه‌هایشان زیر آب رفت و باغاتشان طعمه‌ی سیل همچنان بلاتکلیف و منتظر عملی شدن وعده‌های وزارت نیرو هستند.

مردم این مناطق باتوجه به اینکه در حادثه سیلاب ۱۳۹۸ اراضی زراعی، املاک و خانه‌های خود را به علت فرو رفتن در سیل از دست دادند همچنان انتظار دارند که دولت با خرید و تملک این اراضی وضعیت انها را مشخص کند. مقداری از این پول به مردم پرداخت شده و مردم همچنان منتظر  پرداخت کامل خسارت از سوی دولت هستند.

بخش عمده ای از خسارت های وارده در سیلاب امسال به زیربخش های کشاورزی اعم از اراضی باغی، زراعی و ایستگاه های پمپاژ آب است.

در سه روستای «چم‌روته»، «چم‌شیر» و «داربلوط» و دیگر روستاها باغات انار به موازات رودخانه سیمره واقع شده اند و مردم منطقه که بیشتر عرب و همچین کرد هستند مشغول باغبانی در این باغات هستند. حدود ۱۰۰ هکتار باغ انار این منقه که حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت انار استان را تشکیل می‌دهد و با مجموع اشتغال ۱۰۰۰ نفر قطب تولید انار استان شناخته می‌شود.
درآمد سالانه باغات انار عرب رودبار در سال‌های اوج، بالغ بر ۱۵۰ میلیار ریال برآورد شده است.
این باغات در حوضه آبریز سد سیمره قرار دارند و با افزایش حجم آب سد همچون سیل چند سال قبل غرقاب می‌شوند، وزارت نیرو برنامه خرید باغات انار را بر عهده دارد تاکنون بخشی از این باغات و درختان توسط وزارتخانه از باغ‌داران خریداری شده است ولی خرید باغات و پرداخت پول چندی است متوقف شده و باغداران را بلاتکلیف کرده است.

«علی اکبر بسطامی» نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی  در این باره اظهار کرد: رودخانه بزرگ سیمره، منشا خیر و آبادانی برای سایر استان ها تبدیل شده ولی در منطقه «عرب رودبار» به دلیل بروز سیل، زمین های زراعی و مسکونی مردم به زیر آب رفته و معیشت مردم به خطر افتاده است که باید هرچه سریع تر نسبت به رفع مشکلات ساکنان این منطقه اقدام شود.

وی ضمن انتقاد از وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل عدم توجه به مصوبات مبنی بر حل مشکلات مردم عرب رودبار و تذکر به مدیران ارشد استان بابت عدم توجه به مردم این روستا گفت: مسئولان سد سیمره و وزارت نیرو باید پاسخگوی وضع موجود مردم روستای عرب رودبار باشند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم روستاهای حریم سد سیمره نظیر چم شیر، چم روته و داربلوط پس از سیل ویرانگر سال۹۸، با مشکل مواجه شدند و ما نمایندگان صدای بلند مطالبات مردم خواهیم بود.

بسطامی به حضور میدانی، جلسات و دیدارهای مهم با مسئولین ارشد کشوری جهت پیگیری مشکلات عرب رودبار اشاره کرد و گفت: پیگیری مشکلات عرب رودبار در سفر رییس جهمور به ایلام، طرح در جلسه شورای اداری استان با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، دیدار با معاون رییس جمهور و رییس برنامه و بودجه کشور، حضور در نشست بررسی و تعیین تکلیف تملک اراضی کشاورزی، باغات و منازل روستاهای منطقه عرب رودبار با حضور نمایندگان حوزه شمالی استان، استاندار، رئیس کل دادگستری، فرماندار سیروان و جمعی از مسئولان بوده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان سد سیمره و وزارت نیرو باید پاسخگوی وضع موجود مردم روستای عرب رودبار باشند چون  مردم دچار مشکلات شدیدی شده‌اند و ما نمایندگان صدای بلند مطالبات مردم خواهیم بود.

بسطامی با تاکید بر اینکه باید  تعیین تکلیف تملک روستاهای حریم سد سیمره نظیر چم شیر، چم روته و دار بلوط پس از جانمایی و برآورد قیمت ابنیه و باغات دقیق‌تر بررسی شود، تصریح کرد: کار کارشناسی صورت گرفته دقیق نیست و باید تصحیح شود و وزارت نیرو نباید صرفا با پرداخت خسارت از طریق اوراق که قابلیت نقدشوندگی کمتری دارند بدنبال تسویه مطالبات مردم باشد.

وی گفت: رفع مشکل مردم منطقه نیازمند اهتمام جمعی است و مکاتبات زیادی انجام شده و مسئولان سد و وزارت نیرو باید پاسخگوی وضع موجود باشند و تا احقاق حق و پرداخت خسارت‌ به مردم در کنار آنان خواهیم بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد:یکی از مشکلات این طرح تامین اعتبار و بالا و پایین تزار برای تملک منازل، اراضی و باغات است که باید در اسرع وقت این مشکلات حل و فصل شود و مسوولان سد سیمره در سریع ترین زمان ممکن بمنظور حل مشکلات مردم منطقه باید نسبت به پرداخت خسارت و همچنین تملک منازل و زمین های کشاورزی این روستاها اقدام کنند.

بسطامی گفت: عدم تامین اعتبار لازم دلیل اصلی کند بودن روند تملک اراضی روستاهای منطقه عرب رودبار بوده است و تغییرات تراز و تملک سلیقه ای از دلایل دیگری است که روند پیشرفت این طرح را با مشکلاتی روبرو کرده و موجب نگرانی مردم منطقه شده است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیم و کابل پرتو

8magazine

تزریق سرم در منزل شبانه روزی

عوارض زانوبند زاپیامکس

نگین 100

مشاور کنکور

دانلود کتاب انگلیسی

آموزش فتوشاپ در تبریز

نگین فارسی

بانی چاپ

کاشت مو

کفشور استخر

تشک موناکو

آموزش کارشناسی رنگ

قیمت موتور برق

ساخت سردخانه صنعتی

اجاره خودرو

گارانتی ماهان شبکه ایرانیان

کامپیوتر رندرینگ

سیستم رندرینگ

قیمت کامپیوتر رندرینگ

خرید کامپیوتر رندرینگ

قیمت سیستم رندرینگ

خرید سیستم رندرینگ

قیمت کامپیوتر طراحی

خرید کامپیوتر طراحی

قیمت سیستم طراحی

خرید سیستم طراحی

درج آگهی رایگان

نمایشگرهای لمسی

خرید نهال فندق قم

قیمت کاستیک سودا

عکاسی تولد

بازرگانی و تامین تجهیزات صنعتی

شامپو بدون سولفات مو سریتا

اخبار سلامت

داکت

سامانه قیمت یاب خریدینو

خرید کوسن

قیمت سیستم اداری

اعلام حریق زیتکس

کنتاکتور اشنایدر

قیمت سیستم رندرینگ

قیمت سیستم طراحی

خرید سیستم رندرینگ

خرید سیستم طراحی

کاشت مو در تهران

 

ظروف یکبارمصرف گیاهی

سایت پشتیسار

انواع جعبه هارد باکس

 

 

کابل آلومینیوم

دانلود نمونه سوال

خرید زنجیر صنعتی

ربات لوگو ساز رایگان

 

خريد ورودي گوگل ارزان

تعمیر جک پارکینگ در تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود زيرنويس هاي جديد

 

 

آموزش زبان آلمانی

 

 

 

 

 

 

 

قیمت کامپیوتر رندرینگ

قیمت کامپیوتر رندرینگ

 

 

خرید نرم افزار حسابداری

تور کیش

رپورتاژ آگهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محدوده خبر

کلیک نیوز

تالک نیوز

پویشگر خبر

تارگت نیوز

نیوز آیس

نمانیان

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح